YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK LTD. ŞTİ.
  • Achive, Order, Audit Services
  • Consultancy, Accounting, Sworn Tax Accounting
  • Tax Legislation, Saving, Experience

7143 sayılı Vergi Affı Kanunundan Yararlanılarak KDV Artırımı

7143 sayılı Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun (Bundan böyle “Vergi Affı Kanunu” veya “Kanun” olarak anılacaktır) 18.05.2018 tarih ve 30425 sayılı Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Aşağıda kapsam bölümünde belirtilen konu ile sınırlı açıklamalar yapılacaktır.

1- KAPSAM

Bültenin konusu Vergi Affı Kanuna uygun olarak katma değer vergisi artırımında bulunulmasıdır.

2- KATMA DEĞER VERGİSİ ARTIRIMI

Mükellefler belirtilen şartlar dahilinde, KDV beyannamelerinde (ihtirazi kayıtla verilen beyannameler dahil) yer alan hesaplanan KDV tutarını artırarak beyan ettikleri takdirde, artırımda bulundukları bu dönemler için bu tür vergi incelemesine ve tarhiyata tabi olmayacaklardır. Ancak, “sonraki dönem devreden KDV” veya “ihraç kaydıyla yapılan işlemlerden kaynaklanan terkin veya iade hakkı doğuran işlemlerle ilgili iade tutarları için inceleme ve tarhiyat yapılabilir. Bu işlemlerin veya tutarların artırımda bulunulan yıllardan gelmiş olması sonucu değiştirmez. Yalnız, bu devren gelen KDV için artırımda bulunulan yıl için tarhiyat yapılmaz.

İlgili dönemler için daha önce matrah beyan edilmemiş (zarar veya istisnaların uygulanması nedeniyle) ise, asgari tutarda matrah beyan ederek bu olanaktan yaralanmaları mümkündür.

Matrah artırımı ve uygulaması aşağıdaki tabloda özetlenmiştir.

KDV artırımı, aşağıdaki oranların o yıllar için KDV beyannamesi ile beyan edilen yıllık toplam “Hesaplanan KDV” tutarına uygulanması ile bulunur. Tecil terkin kapsamında işlemi bulunanlarda, tecil edilen KDV vergi artırımın esas alınan yıllık “Hesaplanan KDV” hesabından tenzil edilir.

İlgili yılda eksik beyanname vermekle birlikte, eksik beyanname sayısı 3’ten fazla değilse, 3 aylık Beyanname verenlerde ise eksik beyanname 1’den fazla değilse, artırım oranının uygulanacağı yıllık toplam “Hesaplanan KDV” tutarı; verilmiş KDV beyannamelerindeki hesaplanan KDV ortalaması bir yıla iblağ edilerek hesaplanır.

 TABLO 1: KDV ARTIRIMI-EN AZ 3 DÖNEME (3 AYLIK BEYANDA EN AZ 1 DÖNEME) İLİŞKİN KDV BEYANNAMESİ VERİLMİŞ İSE
 Yıllar Vergiye Esas Tutar Ödenecek Vergi
 -2013 Yılıİlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı*  %3,5
 -2014 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı* %3
 -2015 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı* %2,5
 -2016 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı* %2
 -2017 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı* %1,5


*İlgili yılda eksik beyanname varsa ve fakat en az 3 beyanname verilmiş (3 aylık beyanname verenlerde en az 1 beyanname verilmiş) ise; ortalama Hesaplanan KDV bir yıla tamamlanarak bulunan Hesaplanan KDV Tutarı ödenecek verginin tespitinde esas alınacaktır.

Ancak;

• İlgili yılda eksik beyanname sayısı 3’ten fazla (3 aylık Beyanname verenlerde ise 1’den fazla) ise, veya

• İlgili yıllarda işlemlerin tamamının istisna kapsamındaki teslim ve hizmetlerden oluşması veya diğer nedenlerle hesaplanan KDV bulunmaması ile tecil-terkin kapsamındaki işlemlerden oluşması halinde,

yukarıdaki tabloda gösterilen artırıma esas matrahın hesabı yerine, ilgili yıl için artırılan gelir veya kurumlar vergisi matrahı dikkate alınacaktır. Demek ki bu durumda olanların KDV artırımdan yararlanabilmeleri için, ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunmaları gerekecektir. Bu durumda bulunan adi ortaklık, kollektif ve adi komandit ortaklık varsa, bunların ortaklarının tamamının gelir veya kurumlar vergisi yönünden matrah artırımında bulunması şarttır. Ve bu şekilde dikkate alınan matraha %18 oranı uygulanarak KDV artırımına gidilecektir.

 TABLO 2: İLGİLİ YILDA 3'TEN (3 AYLIK BEYANNAME VERENLERDE 1'DEN) FAZLA EKSİK KDV BEYANNAMESİ VARSA (VEYA HİÇ BEYANNAME VERİLMEMİŞ İSE) VEYA İSTİSNA VEYA TECİL-TERKİN NEDENİYLE HİÇ HESAPLANAN KDV YOKSA
 KDV ARTIRIMINA ESAS TUTAR UYGULANACAK ORAN
 İlgili yıla ilişkin artırılan gelir veya kurumlar vergisi matrahı %18


Diğer Hususlar:

• KDV Artırım talebinin tüm yıl için olması gerektiği (yıl içinde işe başlayan veya bırakanların durumu hariç) dikkate alınmalıdır.

• Af Kanunun yayınlandığı dönemden önce yapılıp kesinleşen tarhiyatlar, ilgili dönem beyanı ile birlikte dikkate alınır.

• Artırımdan yararlanılarak ödenen KDV; ödenmesi gereken KDV’den indirilmez, iade konusu olmaz ve ayrıca gelir ve kurumlar vergisi matrahının hesabında gider veya maliyet olarak nazara alınmaz.

3- MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI İLE İLGİLİ ORTAK HUSUSLAR
1. Başvuru Süresi

Matrah ve/veya vergi artırım başvurusunun 31.08.2018 tarihine kadar (Af Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar) vergi dairesine yapılması gerekir.

2. Artırılan Vergi Tutarların Ödemesi

Yukarıda şekilde ödenmesi gereken tutar hesaplandıktan sonra, bu tutarların taksitler halinde ödenmesi imkanı da getirilmiştir. Ancak, bu tutarların taksitler halinde ödenmesi durumunda, bu şekilde hesaplanacak borç tutarı taksit sayısına göre bir katsayı ile çarpılarak artırımlı olarak ödenmesi gerekir. Katsayı ile çarpılarak artırılan bu tutarlar taksit sayısına bölünerek eşit taksitler halinde ödenir. Taksit sayısı ve taksit sayısına ilişkin uygulanması gereken katsayılar aşağıdaki gibidir.

 TABLO 3: HESAPLANAN VERGİLERİN ÖDEME TAKSİT SAYISI VE TAKSİTLİ ÖDEMEDE ÖDENECEK FAİZ ORANI
 TAKSİT SAYISI ARTIRIM SONUCU HESAPLANAN VERGİ TAKSİTLİ ÖDENECEK VERGİYE UYGULANACAK ARTIRIM KATSAYISI
 -Tek Veya İki Taksitte Ödeme İndirimli* -
 -En Fazla 6 Eşit Taksitle Ödeme Tamamı 1,045


*Peşin veya en fazla iki taksit şeklinde ödemede, hesaplanan Yİ-ÜFE, bazı idari para cezalarında ve bazı fer’i tutarlarında farklı indirim imkanından yararlanılabilir.

Yapılandırılan borç tutarlarının peşin veya ilk taksitinin 30 Eylül 2018 tarihine (Af Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen dördüncü ay sonu) kadar, diğer taksitlerin de takip eden ikişer ay aralıklarla ödenmesi gerekir.

Kredi kartıyla ödeme imkanı da tanınmıştır. Öte yandan, vergi iade alacakları bulunan mükellefler, yapılandırılan borçlarını mahsuben de ödeyebilirler.

Aşağıdaki hususlar da dikkate alınmalıdır:

• Matrah artırımında bulunulması, Vergi usul Kanununa göre defter belge ibraz ile ilgili yükümlülükleri ortadan kaldırmaz.

Matrah veya vergi artırımında bulunulmuş olması, Af Kanunun yayınlandığı yıllardan önce başlanılmış vergi inceleme ve takdir işlemlerine devam edilmesine engel değildir. Ancak, daha önce başlamış olan bu inceleme ve takdir işlemlerinin, terkin ve iade işlemleri hariç, 31 Temmuz 2018 (Bu kanunun yayınını takip eden ikinci ayın sonuna kadar) sonuçlandırılması gerekir, aksi halde devam edilmez. Bu süre içinde sonuçlandırılan (yani inceleme raporu veya takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettirilen) işlemler üzerine tarhiyat varsa, bu işlemlerin sonuçlanmasından önce yapılan matrah ve vergi artırımları ile birlikte değerlendirilir.

• Matrah ve vergi artırımı nedeniyle verilen beyannameler için damga vergisi ödenmez.

• Matrah ve vergi artırımı yapılan dönemlere ilişkin olarak, kanuni süresinde verilmediğinden bahisle usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezası uygulanmaz.Vergi Usul Kanunun 359/b fıkrasındaki suçu işleyenler (defter, kayıt ve belgeleri yok edenler vs.) matrah/vergi artırımından yararlanamazlar.

ANNOUNCEMENTS AND BULLETINS

11

Mar

Mar

28

Oca

Oca

02

Oca

Oca

02

Oca

Oca

Newsletter

If you would like to join our news list, you have to enter your e-mail and press to '' SEND '' button below.

SEND
İçerik Yönetimi ve Web Tasarım