YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK LTD. ŞTİ.
  • Arşiv Düzen Denetim Hizmetleri
  • Danışmanlık Muhasebe Mali Müşavirlik
  • Vergi Mevzuatı Birikim Tecrübe

7326 sayılı Vergi Affı Kanunundan Yararlanılarak Gelir Stopaj ve Kurumlar Stopaj Vergi Artırımı

7326 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun (Bundan böyle “Borç/Vergi Af Kanunu” veya “Kanun” olarak anılacaktır) 09.06.2021 tarih ve 31506 sayılı Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Öte yandan konu ile ilgili olarak Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan “Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin 7326 sayılı Kanun Genel Tebliği (Seri No:1)” de 14.06.2021 tarih ve 31511 sayılı Resmi Gazetede yayınlanmıştır.

Kanunun geçerlik tarihi yukarıda belirtilen yayım tarihidir.

Aşağıda, kapsam bölümünde belirtilen konu ile sınırlı olarak, açıklamalar yapılacaktır.

1- KAPSAM

Bültenin konusu Vergi Affı Kanununa uygun olarak gelir ve kurumlar stopaj vergisi artırımıdır.

2- GELİR VE KURUMLAR STOPAJ VERGİSİ ARTIRIMI

Mükellefler beyan ettikleri gelir stopaj vergisi ve kurumlar stopaj vergisi matrahları üzerinden belirtilen oranlarda yeniden sözkonusu stopaj vergilerini beyan ve ödedikleri takdirde, ilgili vergi dönemleri bu vergi türleri açısından vergi incelemesine tabi olmayacaktır.

Ancak, ilgili dönemler için daha önce muhtasar beyanname verilmemiş veya eksik verilmiş olması veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte ilgili vergi türleri için beyanda bulunulmamış olması halinde; belirtilen asgari tutarda stopaj matrahı beyan ederek, beyan edilen bu matrahlar üzerinden belirtilen asgari vergileri ödeyerek, bu vergilerle ilgili vergi incelememesinden muaf olma olanağından yararlanmaları mümkündür.

Vergi stopaj artırımı uygulaması aşağıdaki tabloda özetlenmiştir.

 TABLO 1: GELİR STOPAJ VERGİSİ VE KURUMLAR STOPAJ VERGİSİ ARTIRIMI
 BEYAN EDİLMİŞ BULUNAN (İHTİRAZİ KAYITLA BEYAN DAHİL) STOPAJA TABİ BRÜT ÖDEMELER TÜRLERİ BEYAN EDİLMİŞ GELİR VEYA KURUMLAR STOPAJINA TABİ BRÜT ÖDEMELER YILLIK TOPLAMINA UYGULANACAK VERGİ ORANI ASGARİ VERGİ
  2016 YILI 2017 YILI 2018 YILI 2019 YILI 2020 YILI
 1- Ücret Ödemeleri (GVK.Md.94/1-1) %6%5  %4 %3 %2 Bkz.Not 1
 2- Serbest Meslek Ödemeleri (GVK.Md.94/1-2 %6 %5 %4 %3 %2 Bkz.Not 2
 3- Kira Ödemeleri (GVK Md.94/1-5) %6 %5 %4 %3 %2 Bkz.Not 3
 4- Kira Ödemeleri (KVK Md.15/1-a (Kooperatiflere ödemelerle ilgili) %6 %5 %4 %3 %2 Bkz.Not 3
 5- Yıllara Sari İnşaat Onarım Hakediş Ödemleri (GVK Md.94/1-3 ve KVK Md.15/-a ve 30/1-a) %1 %1 %1 %1 %1 Bkz.Not 4
 6- Çiftçilerden Alınan Zirai Mahsullerle İlgili Ödemeler (GVK Md.94/1-11) Cari yılda geçerli stopaj oranının %25’iCari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Cari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Cari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Cari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Bkz.Not 5
 7- Esnaf Muaflığından Yararlananlara Yapılan Ödemeler (GVK Md.94/1-13)Cari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Cari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Cari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Cari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Cari yılda geçerli stopaj oranının %25'i Bkz.Not 6

YUKARIDAKİ TABLO İLE İLGİLİ NOTLAR:

NOT 1: Ücret stopajı ile ilgili olarak; ilgili yılda eksik muhtasar beyanname varsa veya hiç muhtasar beyanname verilmemiş ise;

  •  En az bir döneme ilişkin muhtasar beyanname verilmiş olması halinde, beyan edilmiş ücret gayrisafi tutarlarının ortalaması alınmak suretiyle bir yıla iblağ edilerek, artırım vergisine esas matrah bulunur

  •  Hiç muhtasar beyanname verilmemiş olması halinde, her ay için hesaplanacak asgari gelir (stopaj) vergisine esas olmak üzere en az;

o Bu Kanunun yayınlandığı 09.06.2021 tarihinden önce ilgili yılda verilmiş olan aylık prim ve hizmet belgelerinde bildirilen ortalama işçi sayısı kadar işçi,

o İlgili yıl için aylık prim ve hizmet belgeleri hiç verilmemiş ise, izleyen vergilendirme dönemlerinde ve bu Kanunun yayınlandığı 09.06.2021 tarihinden önce verilmiş ilk aylık prim ve hizmet belgelerinde bildirilen ortalama işçi sayısı kadar işçi,

o 09.06.2021 tarihine kadar aylık prim ve hizmet belgeleri hiç verilmemiş ise, iki işçi

çalıştırıldığı kabul edilmek ve ilgili yılın son döneminde geçerli olan asgari ücretin brüt tutarı esas alınarak hesaplanan gelir (stopaj) matrahı üzerinden yukarıdaki tabloda belirtilen oranda gelir vergisi ödemek suretiyle bu Af Kanundan yararlanılır.

NOT 2: İlgili yılda hiç muhtasar beyanname verilmemiş ise veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenen vergi türünün muhtasar beyannamede bulunmaması durumunda (serbest meslek ödemeleri ile ilgili olarak);

  •  İlgili yıllar için bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarının %50’sini esas alınarak belirlenen gelir vergisi stopaj matrahları üzerinden %15 oranında hesaplanan vergiyi ödemeleri gerekir. Buna göre;

 TABLO 2: SERBEST MESLEK ÖDEMELERİ ASGARİ VERGİ ARTIRIMI
 DÖNEMLER Asgari Matrah (TL) Uygulanacak Vergi Oranı
 - 2016 YILI İÇİN 23.500 %15
 - 2017 YILI İÇİN 24.900 %15
 - 2018 YILI İÇİN 26.450 %15
 - 2019 YILI İÇİN 28.100 %15
 - 2020 YILI İÇİN 31.850 %15


NOT 3: İlgili yılda hiç muhtasar beyanname verilmemiş ise veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenen vergi türünün muhtasar beyannamede bulunmaması durumunda (gayrimenkul sermaye iradı niteliğindeki ödemelerle ilgili olarak);

  •  İlgili yıllar için geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından oluşan gelir vergisi mükellefleri için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarı esas alınarak belirlenen gelir vergisi stopaj matrahları üzerinden %15 oranında hesaplanan vergiyi ödemeleri gerekir.

 TABLO 3: KİRA ÖDEMELERİ ASGARİ VERGİ ARTIRIMI
 DÖNEMLER Asgari Matrah (TL) Uygulanacak Vergi Oranı
 - 2016 YILI İÇİN 9.400 %15
 - 2017 YILI İÇİN 9.960 %15
 - 2018 YILI İÇİN 10.580 %15
 - 2019 YILI İÇİN 11.240 %15
 - 2020 YILI İÇİN 12.740 %15


NOT 4: İlgili yılda hiç muhtasar beyanname verilmemiş ise veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenen vergi türünün muhtasar beyannamede bulunmaması durumunda (yıllara sari inşaat onarım işi niteliğindeki ödemelerle ilgili olarak);

  •  İlgili yıllar için bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarının esas alınarak belirlenen gelir vergisi stopaj matrahları üzerinden %3 oranında hesaplanan vergiyi ödemeleri gerekir.

 TABLO 4: YILLARA SARİ İNŞAAT ONARIM ÖDEMELERİ ASGARİ VERGİ ARTIRIMI
 DÖNEMLER Asgari Matrah (TL) Uygulanacak Vergi Oranı
 - 2016 YILI İÇİN 47.000 %3
 - 2017 YILI İÇİN 49.800 %3
 - 2018 YILI İÇİN 52.900 %3
 - 2019 YILI İÇİN 56.200 %3
 - 2020 YILI İÇİN 63.700 %3


NOT 5: İlgili yılda hiç muhtasar beyanname verilmemiş ise veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenen vergi türünün muhtasar beyannamede bulunmaması durumunda (çiftçilere yapılan ödemelerle ilgili olarak);

  •  İlgili yıllar için bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarının esas alınarak belirlenen gelir vergisi stopaj matrahları üzerinden %2 oranında hesaplanan vergiyi ödemeleri gerekir.



 TABLO 5: ÇİFTÇİLERE YAPILAN ÖDEMELER İÇİN ASGARİ VERGİ ARTIRIMI
 DÖNEMLER Asgari Matrah (TL) Uygulanacak Vergi Oranı
 - 2016 YILI İÇİN 47.000 %2
 - 2017 YILI İÇİN 49.800 %2
 - 2018 YILI İÇİN 52.900 %2
 - 2019 YILI İÇİN 56.200 %2
 - 2020 YILI İÇİN 63.700 %2


NOT 6: İlgili yılda hiç muhtasar beyanname verilmemiş ise veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenen vergi türünün muhtasar beyannamede bulunmaması durumunda (vergiden muaf esnafa yapılan ödemelerle ilgili olarak);

  •  İlgili yıllar için bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarının esas alınarak belirlenen gelir vergisi stopaj matrahları üzerinden %5 oranında hesaplanan vergiyi ödemeleri gerekir.


 TABLO 6: VERGİDEN MUAF ESNAFA YAPILAN ÖDEMELER İÇİN ASGARİ VERGİ ARTIRIMI
 DÖNEMLERAsgari Matrah (TL) Uygulanacak Vergi Oranı
 - 2016 YILI İÇİN 47.000 %5
 - 2017 YILI İÇİN 49.800 %5
 - 2018 YILI İÇİN 52.900 %5
 - 2019 YILI İÇİN 56.200 %5
 - 2020 YILI İÇİN 63.700 %5


Diğer Hususlar:

  •  Yukarıda belirtilen gelir/kurumlar stopaj vergileri artırımda bulunulabilmek için, gelir ve kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulması zorunlu değildir.

  •  İşe başlama veya işi bırakma nedeniyle kıst faaliyette bulunmuş mükellefler için, faaliyette bulunulan aylar için (ay kesirleri tam sayılarak) artırımdan yararlanılabilir.

  •  Af Kanunun yayınlandığı dönemden önce yapılıp kesinleşen tarhiyatlar, ilgili dönem beyanı ile birlikte dikkate alınır.

  •  Yukarıdaki kapsamda artırılan matrah veya vergiler, gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider veya maliyet olarak kabul edilmez.

  •  Bu kapsamda artırılan vergilere istisna veya indirim uygulanmaz.

3- MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI İLE İLGİLİ ORTAK HUSUSLAR
1. Başvuru Süresi

Matrah ve/veya vergi artırım başvurusunun 31.08.2021 tarihine kadar vergi dairesine yapılması gerekir.

2. Artırılan Vergi Tutarlarının Ödemesi

Yukarıda şekilde ödenmesi gereken tutar hesaplandıktan sonra, bu tutarların peşin veya taksitler halinde ödenmesi imkanı da getirilmiştir. Peşin ödenmesi (tamamının ilk taksit süresi içinde) ödenmesi durumunda, bu şekilde hesaplanan vergiden %10 indirim yapılır. Ancak, bu tutarların taksitler halinde ödenmesi durumunda, bu şekilde hesaplanacak borç tutarı taksit sayısına göre bir katsayı ile çarpılarak artırımlı olarak ödenmesi gerekir. Katsayı ile çarpılarak artırılan bu tutarlar taksit sayısına bölünerek ikişer aylık dönmeler halinde ve azami 6 eşit taksitler halinde ödenir. Taksit sayısı ve taksit sayısına ilişkin uygulanması gereken katsayılar aşağıdaki gibidir.

 TABLO 7: HESAPLANAN VERGİLERİN ÖDEME TAKSİT SAYISI VE TAKSİTLİ ÖDEMEDE ÖDENECEK FAİZ ORANI
 TAKSİT SAYISI  
 -TEK TAKSİTTE ÖDEME %90’ı -
 -EN FAZLA 6 EŞİT TAKSİTTE ÖDEME Tamamı 1,09


Yapılandırılan borç tutarlarının peşin veya ilk taksitinin 30 Eylül 2021 tarihine kadar, diğer taksitlerin de takip eden ikişer ay aralıklarla ödenmesi gerekir. Vergi borçları için kredi kartıyla ödeme imkanı da tanınmıştır. Öte yandan, vergi iade alacakları bulunan mükellefler, yapılandırılan borçlarını mahsuben de ödeyebilirler. Aşağıdaki hususlar da dikkate alınmalıdır:

  •  Artırılan matrahlar nedeniyle geçici vergi hesaplanmaz.

  •  Matrah artırımında bulunulması, Vergi usul Kanununa göre defter belge ibraz ile ilgili yükümlülükleri ortadan kaldırmaz.

  •  Matrah veya vergi artırımında bulunulmuş olması, Af Kanunun yayınlandığı yıllardan önce başlanılmış vergi inceleme ve takdir işlemlerine devam edilmesine engel değildir. Ancak, daha önce başlamış olan bu inceleme ve takdir işlemlerinin, terkin ve iade işlemleri hariç, 2 Ağustos 2021 tarihine kadar sonuçlandırılması gerekir, aksi halde devam edilmez. Bu süre içinde sonuçlandırılan (yani inceleme raporu veya takdir komisyonu kararları vergi dairesi kayıtlarına intikal ettirilen) işlemler üzerine tarhiyat varsa, bu işlemlerin sonuçlanmasından önce yapılan matrah ve vergi artırımları ile birlikte değerlendirilir.

  •  Matrah ve vergi artırımı nedeniyle verilen beyannameler için damga vergisi ödenmez.

  •  Matrah ve vergi artırımı yapılan dönemlere ilişkin olarak, kanuni süresinde verilmediğinden bahisle usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezası uygulanmaz.

  •  Vergi Usul Kanunun 359/b fıkrasındaki suçu işlediği sabit olanlar (defter, kayıt ve belgeleri yok edenler vs.) matrah/vergi artırımından yararlanamazlar.

DUYURULAR VE BÜLTENLER

11

Mar

Mar

Alacak ve borç senetleri reeskont oranı

Alacak ve borç senetleri reeskont oranı

Daha Fazla Bilgi

28

Oca

Oca

2024 Yılı sonu değerlemesinde kullanılacak döviz kurları

2024 Yılı sonu değerlemesinde kullanılacak döviz kurları

Daha Fazla Bilgi

02

Oca

Oca

2025 yılı Asgari Ücret tutarları ve istisnası ile SGK prim kesintisi taban ve tavanı

2025 yılı Asgari Ücret tutarları ve istisnası ile SGK prim kesintisi taban ve tavanı

Daha Fazla Bilgi

02

Oca

Oca

2025 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

2025 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

Daha Fazla Bilgi

Haber Bülteni

Haber Bültenine katılmak istiyorsanız aşağıdaki kutucuğa E-Posta adresinizi girip gönder butonuna basınız.

GÖNDER
İçerik Yönetimi ve Web Tasarım