YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK LTD. ŞTİ.
  • Arşiv Düzen Denetim Hizmetleri
  • Danışmanlık Muhasebe Mali Müşavirlik
  • Vergi Mevzuatı Birikim Tecrübe

7440 sayılı Vergi Affı Kanunundan Yararlanılarak KDV Artırımı

7440 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun (Bundan böyle “Af Kanunu” veya “Kanun” olarak anılacaktır) 12.03.2023 tarih ve 32130 sayılı Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Kanunun geçerlik tarihi yukarıda belirtilen yayım tarihidir.

Aşağıda, kapsam bölümünde hususlarla sınırlı olarak, açıklamalar yapılacaktır.

1- KAPSAM

Bültenin konusu Vergi Affı Kanuna uygun olarak katma değer vergisi artırımında bulunulmasıdır.

2- KATMA DEĞER VERGİSİ ARTIRIMI

Mükellefler belirtilen şartlar dahilinde, KDV beyannamelerinde (ihtirazi kayıtla verilen beyannameler dahil) yer alan hesaplanan KDV tutarını artırarak beyan ettikleri takdirde, artırımda bulundukları dönemler için bu tür vergi için vergi incelemesine ve tarhiyata tabi olmayacaklardır. Ancak, sonraki döneme devreden KDV veya ihraç kaydıyla teslimlerden veya iade hakkı doğuran işlemlerden doğan terkin/iade işlemleri ile müteselsil sorumluluk kapsamındaki işlemlerle ilgili inceleme ve tarhiyat yapılabilir. Bu işlemlerin veya tutarların artırımda bulunulan yıllardan gelmiş olması sonucu değiştirmez. Yalnız, bu devren gelen KDV ile ilgili olarak artırımda bulunulan yıl için tarhiyat yapılmaz.

İlgili dönemler için daha önce matrah beyan edilmemiş (zarar veya istisnaların uygulanması nedeniyle) ise, asgari tutarda matrah beyan ederek bu olanaktan yaralanmaları mümkündür.

KDV Matrah artırımı ve uygulaması aşağıda özetlenmiştir.

2.1. BEYAN EDİLMİŞ HESAPLANAN KDV TUTARINDAN HAREKETLE KDV ARTIRIMI

Temel prensip olarak KDV artırımı, aşağıdaki oranların o yıllar için KDV beyannamesi ile beyan edilen yıllık toplam “Hesaplanan KDV” tutarına uygulanması ile bulunur. Tecil terkin kapsamında işlemi bulunanlarda, tecil edilen KDV vergi artırımına esas alınan yıllık “Hesaplanan KDV” hesabından tenzil edilir. İlgili yılda eksik beyanname verilmekle birlikte, eksik beyanname sayısı 3’ten fazla değilse; artırım oranının uygulanacağı yıllık toplam “Hesaplanan KDV” tutarı, verilmiş KDV beyannamelerindeki hesaplanan KDV ortalaması bir yıla iblağ edilerek hesaplanır.

 Tablo 1: KDV Artırımı-Üç-Oniki Döneme İlişkin KDV Beyannamesi Verilmiş İse
 Yıllar Vergiye Esas Tutar Uygulanacak KDV Oranı
 -2018 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı %3
 -2019 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı %3
 -2020 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı %2,5
 -2021 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı %2
 -2022 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarı %2

*İlgili yılda eksik beyanname varsa ve fakat en az 3 beyanname verilmiş ise; verilmiş beyannamelerdeki hesaplanan KDV tutarlarının ortalaması bir yıla iblağ edilerek bulunan Hesaplanan KDV tutarı ödenecek verginin tespitinde esas alınacaktır.

2.2. GELİR/KURUMLAR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMINDAN HAREKETLE KDV ARTIRIMI

Üç Dönemden Fazla KDV Beyanname Eksik Olduğu İçin:

İlgili yılda; eksik beyanname sayısı 3’ten fazla ise, yukarıdaki TABLO 1’de gösterilen artırıma esas matrahın hesabı yerine, aşağıdaki tabloda gösterildiği gibi, ilgili yıl için artırılan gelir veya kurumlar vergisi matrahı dikkate alınacaktır. Demek ki bu durumda olanların KDV artırımdan yararlanabilmeleri için, ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunmaları gerekecektir. Bu durumda bulunan adi ortaklık, kollektif ve adi komandit ortaklık varsa, bunların ortaklarının tamamının gelir veya kurumlar vergisi yönünden matrah artırımında bulunması şarttır. Ve bu şekilde dikkate alınan matraha %18 oranı uygulanarak KDV artırımına gidilecektir.

 Tablo 2: KDV Artırımı-İlgili Yılda En Fazla 2 Dönem İçin KDV Beyannamesi Verilmiş Veya Hiç Beyanname Verilmemiş İse
 KDV Artırımına Esas Tutar Uygulanacak KDV Oranı
 İlgili Yıla İlişkin Bu Kanun Kapsamında Artırılan Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahı %18


Tüm Dönemler İçin Beyanname Verilmekle Beraber Hiç Hesaplanan KDV Olmadığı İçin:

İlgili yıllarda tüm dönemlere ilişkin KDV beyannameleri verilmekle birlikte, işlemlerin tamamının istisna veya tecil-terkin kapsamında kapsamındaki teslim ve hizmetlerden oluşması veya diğer nedenlerle takvim yılının tüm dönemlerinde hesaplanan KDV bulunmaması halinde, aşağıdaki tabloda gösterildiği gibi, ilgili yıl için bu Kanuna göre artırılan gelir veya kurumlar vergisi matrahı dikkate alınacaktır. Demek ki bu durumda olanların KDV artırımından yararlanabilmeleri için, ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunmaları gerekecektir. Bu durumda bulunan adi ortaklık, kollektif ve adi komandit ortaklık varsa, bunların ortaklarının tamamının gelir veya kurumlar vergisi yönünden matrah artırımında bulunması şarttır. Ve bu şekilde dikkate alınan matraha %18 oranı uygulanarak KDV artırımına gidilecektir.

 Tablo 3: KDV Artırımı-İlgili Yılda Tüm KDV Beyannameleri Verilmekle Birlikte İstisna veya Tecil-Terkin vs. Nedeniyle Hiç Hesaplanan KDV Yoksa
 KDV Artırımına Esas Tutar Uygulanacak KDV Oranı
 İlgili Yıla İlişkin Bu Kanun Kapsamında Artırılan Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahı %18

2.3. HEM HESAPLANAN KDV TUTARININ HEM DE GELİR/KURUMLAR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMININ BİRLİKTE DİKKATE ALINARAK KDV ARTIRIMI

İlgili yılda tüm dönemlere ilişkin KDV beyannameleri verilmekle birlikte, bazı işlemlerin istisna veya tecil-terkin kapsamındaki teslim ve hizmetlerden oluşması veya diğer nedenlerle takvim yılının bazı dönemlerinde hesaplanan KDV bulunmaması hali ile vergiye tabi işlemelerinin de bulunması nedeniyle bazı dönemlerde hesaplanan KDV çıkması durumunda aşağıdaki şekilde KDV artırımına gidilecektir:

 İlgili yıl için bu Kanuna göre artırılan gelir veya kurumlar vergisi matrahı üzerinde %18 oranında KDV hesaplanacaktır ve

 Hesaplanan KDV bulunan beyannamelerdeki vergiler toplamına yukarıda Tablo 1’de belirtilen KDV oranları uygulanacaktır

 Yukarıda iki yöntemle hesaplanan EK KDV tutarından yüksek olanı vergi artırımı için kabul edilecektir.

Demek ki bu durumda olanların KDV artırımdan yararlanabilmeleri için, ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunmaları gerekecektir. Bu durumda bulunan adi ortaklık, kollektif ve adi komandit ortaklık varsa, bunların ortaklarının tamamının gelir veya kurumlar vergisi yönünden matrah artırımında bulunması şarttır.

 Tablo 4: KDV Artırımı-İlgili Yılda Tüm KDV Beyannameleri Verilmekle Birlikte İstisna veya Tecil-Terkin vs. İle Vergiye Tabi İşlemlerin Birlikte Olması Nedeniyle Sadece Bazı Dönemlerde Hesaplanan KDV Varsa
 Yıllar 1. KDV Hesaplaması 2. KDV Hesaplaması
 -2018 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarının %3'ü İlgili Yıla İlişkin Bu Kanun Kapsamında Artırılan Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahının %18'i
 -2019 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarının %3'ü İlgili Yıla İlişkin Bu Kanun Kapsamında Artırılan Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahının %18'i
 -2020 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarının %2,5'u İlgili Yıla İlişkin Bu Kanun Kapsamında Artırılan Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahının %18'i
 -2021 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarının %2'si İlgili Yıla İlişkin Bu Kanun Kapsamında Artırılan Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahının %18'i
 -2022 Yılı İlgili Yıla İlişkin Beyan Edilen Toplam Hesaplanan KDV Tutarının %2'si İlgili Yıla İlişkin Bu Kanun Kapsamında Artırılan Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahının %18'i


Buna göre, yukarıdaki tabloda belirtilen iki yöntem ile hesaplanan KDV’den hangisi yüksek ise o tutarın beyan ve ödenmesi gerekecektir.

DİĞER HUSUSLAR


 KDV Artırım talebinin tüm yıl için olması gerektiği (yıl içinde işe başlayan veya bırakanların durumu hariç) dikkate alınmalıdır.

 Af Kanunun yayınlandığı dönemden önce yapılıp kesinleşen tarhiyatlar, ilgili dönem beyanı ile birlikte dikkate alınır.

 Artırımdan yararlanılarak ödenen KDV; ödenmesi gereken KDV’den indirilmez, iade konusu olmaz ve ayrıca gelir ve kurumlar vergisi matrahının hesabında gider veya maliyet olarak nazara alınmaz.

3- MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI İLE İLGİLİ ORTAK HUSUSLAR
1. Başvuru Süresi

Matrah artırım başvurusunun 31.05.2023 tarihine kadar vergi dairesine yapılması gerekir.

2. Artırılan Vergi Tutarlarının Ödenmesi

Yukarıdaki şekilde ödenmesi gereken tutar hesaplandıktan sonra, bu tutarların peşin veya taksitler halinde ödenmesi imkanı da getirilmiştir.

Peşin ödenmesi (tamamının ilk taksit süresi içinde ödenmesi) durumunda, bu şekilde hesaplanan vergiden %10 indirim yapılır.

Ancak, bu tutarların taksitler halinde ödenmesi durumunda, bu şekilde hesaplanacak borç tutarının taksit sayısına göre bulunan bir katsayı ile çarpılarak artırımlı olarak ödenmesi gerekir. Katsayı ile çarpılarak artırılan bu tutarlar taksit sayısına bölünerek aylık dönemler halinde ve azami 12 eşit taksitler halinde ödenir. Taksit sayısı ve taksit sayısına ilişkin uygulanması gereken katsayılar aşağıdaki gibidir.

 Tablo 3: Hesaplanan Vergilerin Ödeme Taksit Sayısı ve Taksitli Ödemede Uygulanacak Katsayı
 Taksit Sayısı Matrah Artırımı Sonucu Hesaplanan Verginin Ödenecek Kısmı Taksitli Ödenecek Vergiye Uygulanacak Artırım Katsayısı
 -Tek Taksitte Ödeme %90'ı -
 -İki-Oniki Eşit Taksitte Ödeme Tamamı 1,09


Yapılandırılan borç tutarlarının peşin veya ilk taksitinin 30.06.2023 tarihine kadar, diğer taksitlerin de takip eden aylık dönemlerde ödenmesi gerekir. Vergi borçları için kredi kartıyla ödeme imkanı da tanınmıştır. Öte yandan, vergi iade alacakları bulunan mükellefler, yapılandırılan borçlarını bu iade alacaklarından mahsuben de ödeyebilirler.

Aşağıdaki hususlar da dikkate alınmalıdır:

 Artırılan matrahlar nedeniyle geçici vergi hesaplanmaz.

 Matrah artırımında bulunulması, Vergi usul Kanununa göre defter belge ibraz ile ilgili yükümlülükleri ortadan kaldırmaz.

 Matrah artırımında bulunulmuş olması, Af Kanununun yayınlandığı yıllardan önce başlanılmış vergi inceleme ve takdir işlemlerine devam edilmesine engel değildir. Ancak, daha önce başlamış olan bu inceleme ve takdir işlemlerinin, terkin ve iade işlemleri hariç, bu Kanunun yayımını izleyen 7 iş günü içerisinde (21 Mart 2023 tarihi itibariyle) sonuçlandırılması gerekir, aksi halde devam edilmez. Bu süre içinde sonuçlandırılan (yani inceleme raporu veya takdir komisyonu kararları vergi dairesi kayıtlarına intikal ettirilen) işlemler üzerine tarhiyat varsa tarhiyat farkı, matrah ve vergi artırımları ile birlikte değerlendirilir.

 Matrah ve vergi artırımı nedeniyle verilen her beyanname için 1.000 TL damga vergisi ödenir.

 Matrah ve vergi artırımı yapılan dönemlere ilişkin olarak, kanuni süresinde beyanname verilmediğinden bahisle usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezası uygulanmaz.

 Vergi Usul Kanununun 359 / b, ç fıkrasındaki suçu işlediği sabit olanlar (defter, kayıt ve belgeleri yok edenler vs.) matrah/vergi artırımından yararlanamazlar.

DUYURULAR VE BÜLTENLER

11

Mar

Mar

Alacak ve borç senetleri reeskont oranı

Alacak ve borç senetleri reeskont oranı

Daha Fazla Bilgi

28

Oca

Oca

2024 Yılı sonu değerlemesinde kullanılacak döviz kurları

2024 Yılı sonu değerlemesinde kullanılacak döviz kurları

Daha Fazla Bilgi

02

Oca

Oca

2025 yılı Asgari Ücret tutarları ve istisnası ile SGK prim kesintisi taban ve tavanı

2025 yılı Asgari Ücret tutarları ve istisnası ile SGK prim kesintisi taban ve tavanı

Daha Fazla Bilgi

02

Oca

Oca

2025 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

2025 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

Daha Fazla Bilgi

Haber Bülteni

Haber Bültenine katılmak istiyorsanız aşağıdaki kutucuğa E-Posta adresinizi girip gönder butonuna basınız.

GÖNDER
İçerik Yönetimi ve Web Tasarım